Haparandabanan kan öppna för persontrafik

27 maj, 2015
710 000 invånare inom 3 h. Det kan bli verklighet om persontrafik Luleå – Uleåborg blir verklighet. Under hösten ska förhoppningsvis alla beslut som krävs komma på plats för att kunna starta hösten 2017.

Under ett besök i Kalix berättade riksdagsledamoten Leif Pettersson (s), även ledamot i trafikutskottet, om möjligheterna med bättre kommunikationer.

– Norrbotniabanan behövs ur flera aspekter, dels för godset, dels för företagens möjligheter till kompetensförsörjning. I dag går det inte att bo i Luleå och jobba i Haparanda, eller det går men det är lång pendling, men med en snabb järnväg är det fullt möjligt, säger Leif Pettersson till tidningen NSD.

Men ännu är inte alla positiva till idén. Under Leif Petterssons besök i Kalix framkom även kritik mot att satsa 14 miljoner på ett försök (Den faktiska kostnaden är inte färdigutredd ännu, red anm).

Tommy Nilsson, Kalix kommun, vill att kommunen ska fortsätta att utvecklas. För det måste även nya idéer testas.

– Vi måste våga se Kalix i ett större perspektiv, vi måste våga tro att människor vill bosätta sig i Kalix och jobba i Luleå, Boden eller Haparanda, sade han under mötet.

Förhoppningarna är att även den finska persontrafiken anpassas så att det blir möjligt att med ett anpassat byte i Haparanda-Torneå nå Uleåborg (Oulu) på 3 timmar från Luleå. Det skulle innebära att det inom 3 timmar ryms 710 000 invånare.

Läs mer om projektet med persontrafik på Haparandabanan och de insatser som kan komma att krävas i Norrbottens-kuriren och på projektets egna sida.

 

 

Järnvägsforum Norr

Järnvägsforum Norr

X