Program 2024

    Torsdag 18 april

  • 11.15

    Busstransfer från Sundsvalls Centralstation

  • 12:05

    Uppdaterad tid för att passa med tåg från Östersund!

    Busstransfer från Sundsvalls Centralstation

  • 11.30

    Lunchbuffé och incheckning på forumet från 11.30

  • 12.30

    Kaffe och mingel med utställarna

  • 13.00

    Järnvägsforum Norr 2024 – nu kör vi!

  • Moderatorer: Joakim Berg och Lotta Rönström

    Moderatorerna och dagens värdar Jonny Lundin ordförande i samarbetet Botniska korridoren och regionråd i Västernorrland samt Jonas Andersson ordförande i Järnvägsforum Norr och regionråd i Jämtland Härjedalen hälsar välkomna.

  • Välkomna till Sundsvall! Under senaste åren har Sundsvall stärkt sin position som transportnav. Staten, Sundsvalls kommun, SCA och Region Västernorrland har investerat många miljarder i ny infrastruktur i och runt Sundsvall.

    Niklas Säwén (S), kommunstyrelsens ordförande i Sundsvall, ger en nu-lägesbeskrivning.

  • Återblick: Ett år sedan vi var i Luleå – vad har hänt i Luleå, Norrbotten, Norra Sverige och Europa?

    Carina Sammeli (S), kommunstyrelsens ordförande i Luleå

  • Sveriges första hållbarhetscertifierade Logistikpark

    Sven Magnusson, vd Sundsvall Logistikpark AB finns på plats för att berätta till erfarenheterna från bygget av Sveriges första hållbarhetscertifierade logistikpark.

  • SCA kännetecknas av en ständig utveckling av sin verksamhet och investerar varje år mångmiljardbelopp i sina skogstillgångar och industrier, men också i vindkraftparker och i forskning och utveckling, inte minst inom området förnybara bränslen. SCA är en av de tyngsta näringslivsaktörerna inte bara i Sverige, utan också i ett europeiskt perspektiv. Vad är framgångsfaktorerna?

    Ulf Larsson, vd och koncernchef SCA

  • 14:15

    Fika och mingel med utställarna

  • 14.45

    EU:s transportpolitik spelar en allt viktigare roll, inte minst genom att EU kan bidra med viktig medfinansiering. EU:s stomnät – där Norrbotniabanan, Nya Ostkustbanan och godsstråket genom Bergsslagen ingår – ska stå klart till 2030. Vad krävs?

    Annika Wäppling Korzinek, chef för EU-kommissionens representation i Sverige

  • Hur står det egentligen till med järnvägen i norr? Vilka är de största bristerna? En ny rapport visar att kapacitetsbristerna i järnvägssystemet i norr är gigantiska. Vad betyder det för den gröna omställningen?

    Henrik Dahlin, vd Green Cargo, Linda Thulin, Godskorridoren Scanmed, Oliver Dogo, vd Handelskammaren Mittsverige, Dag Lokrantz, vd Vy

    Samtal mellan Thomas Morell (SD), vice ordförande i Riksdagens Trafikutskott och Åsa Karlsson (S), järnvägspolitisk talesperson

  • Trafikverket arbetar för att etablera ”Plattform Norr” – en gränsöverskridande plattform som ska samla regionala aktörer i Sverige, Norge och Finland för att hantera gemensamma utmaningar i ett större systemperspektiv. Vad innebär det nya initiativet?

    Helena Eriksson, regionchef Trafikverket Region Norra

  • 15.45

    Bensträckare

  • 16.00

    Näringslivets behov av gods och passagerartransporter
    ​​Kortare restider och ökad kapacitet – vad skulle utbyggd järnväg betyda för näringslivet?

    Pål Bakken vd Standard Solutions Group SSG, Magnus Svensson inköps- och logistikdirektör SCA, Karin Johnson, vd RISE Research Institutes of Sweden Örnsköldsvik m fl

  • Infrastrukturpolitiken i en starkt föränderlig värld. Hur ska Sverige klara av bygga en stark, robust och kapacitetsstark infrastruktur? Vad krävs?

    Andreas Carlson (KD), infrastrukturminister

  • Kommentarer från Roberto Maiorana, generaldirektör Trafikverket, Ulrika Heie (C), ordförande i riksdagens trafikutskott, Maria Stockhaus (M), ledamot i riksdagens trafikutskott

  • Summering

  • 17:30

    Avslutning

  • 18:30

    Mingel med deltagare och utställare inför middagen

  • 19:15

    Middag

    Fredag 19 april

  • 08.00

    Kaffe och mingel med utställarna

  • 08.30

    Inledning – välkomna till Järnvägsforum Norrs andra dag!

  • Vad krävs för att stärka och utveckla norra Europa? Geopolitiken och det säkerhetspolitiska läget har ändrats och nu är både Sverige och Finland med i NATO. Samtidigt ska Norden vara den mest hållbara och integrerade regionen i världen. Vad krävs? Hur kan vårt samarbete stärkas?

    Finlands tidigare utvecklings- och utrikeshandelsminister Ville Skinnari (S)

  • Välkommen till det vilda, vackra och växande Västernorrland – reflektioner efter åtta intensiva månader som landshövding.

    Lyssna till tidigare generaldirektören, statsrådet och partisekreteraren – och numera landshövdingen – Carin Jämtin

  • BAE Hägglunds har gått från 800 till nära 2 000 medarbetare i Örnsköldsvik sedan hösten 2020 – hur har det gått till? På vilket sätt skulle kortare restider och bättre pendlingsmöjligheter underlätta rekryteringen?

    Jonas Wikman, HR-chef BAE Systems Hägglunds

  • Nya fordon anpassade för arktiskt klimat. SJ har beställt nya fordon som klarar arktiskt klimat och kan köra i 250 km/h, Norrtåg upphandlar nya fordon. Samtidigt är det oklart när Sverige får ett järnvägsnät för 250 km/h. Alstom – med närmare 2 000 anställda i Sverige är den största aktören inom svensk järnvägsindustri. De jobbar för högtryck och har över 1 000 tåg och flera stora leveranser på gång. Vilka är de största utmaningarna för tillverkarna och de som upphandlar nya tåg?

    Maria Signal Martebo, vd för Alstom i Sverige, Gustav Eriksson, chef teknisk produktledning på SJ och Joakim Berg, vd för Norrtåg

    Kommentarer av Linda Snecker (V), Linus Lakso (MP), Helena Gellerman (L), riksdagens trafikutskott

  • En lägesrapport från H2Green Steel. Just nu pågår ett intensivt arbete med att planera, finansiera och bygga nya anläggningar. En av de viktiga aktörerna är H2GreenSteel som satsar på en anläggning för produktion av grönt stål. Företaget har säkrat över 75 miljarder i finansiering. Samtidigt har det på senaste tiden hört röster i debatten som hävdar att den gröna omställningen är en ”grön bubbla”. Hur går etableringen i Boden? Är det en ”grön bubbla”?

    Luisa Orre, Chief Procurement and Infrastructure Officer på H2GreenSteel

  • 10.00

    Fika och mingel med utställarna

  • 10.30

    Trondheim – Östersund –Sundsvall – Umeå – Vasa: Banden mellan Sverige Finland och Norge har nu blivit ännu starkare tack vare det finska och svenska NATO-medlemskapet. Men det finns även andra saker som stärker vår samverkan. Vad betyder elektrifieringen av Meråkerbanan och färjeförbindelsen mellan Umeå och Vasa?

    Joakim Strand (SFP) riksdagsledamot från Vasa i Finland och Sigbjørn Gjelsvik (C) ordförande Transport- och kommunikationskommittén i Stortinget i Norge. Därefter panelsamtal med Niklas Säwén kommunstyrelsens ordförande i Sundsvall samt Effie Kourlos(C) första vice ordförande i Kommun­styrelsen i Östersund.

  • På senare år har diskussionen om alternativ finansiering tagit fart. Vilka modeller finns? Vad kan göras på kort och på lång sikt? Skulle utbyggnaden av den Botniska korridoren, som del av den europeiska stomnätskorridoren Skandinavien–Medelhavet, kunna påskyndas med hjälp av alternativ finansiering?

    Henrik Andersson, strategikonsult Sweco redovisar en ny analys som tagit fram på uppdrag av samarbetet Botniska korridoren.

    Kommentarer av Ulrika Heie (C) ordförande i riksdagens trafikutskott, Maria Stockhaus (M) ledamot i riksdagens trafikutskott m.fl.

  • Summering

  • 12.15

    Stafettpinnen lämnas över till Västerbotten

  • 12:30

    Lunchbuffé eller hämtning av beställd ta med-lunch

  • 12:45

    Busstransfer till Sundsvalls Centralstation

  • 13.15

    Busstransfer till Sundsvalls Centralstation

  • 13.30

    Busstransfer till Sundsvalls Centralstation

  • 13.45

    Busstransfer till Sundsvalls Centralstation