Så enkelt

4 maj, 2015

Det går alltid att hitta ursäkter för att inte träna. Hur viktigt träning är för ens hälsa, för ens livslängd, för ens möjlighet att kunna fortsätta att vara aktiv länge, råder det knappast några tvivel om. Särskilt för en som mig som vet att jag mår som bäst när jag tränar regelbundet. Inte för att vikten ligger just rätt eller att jag ofta får känna ruset efter ett personbästa i någon cool friviktsövning. Utan just för att jag bara är gladare och kan ta barn som kastar mat eller regniga dagar så mycket bättre.

Trots det är nog min hjärnas mest kreativa stund just när det närmar sig träning. Hur många ursäkter kan en producera på en minut egentligen. Obegränsat verkar delar av min hjärna tycka. Det är just det. Det går alltid att hitta ursäkter att inte träna. Jag hade nog gått sönder för länge sedan om jag inte haft människor runt omkring mig som påminner mig om något av det viktigaste i detta läge: Just do it! Helst ska det skrikas. Som en påminnelse av att det är enklare, roligare och så mycket smartare att bara sätta igång istället för att ha ångest över det du ska göra eller bara försöka smita. Just do it eller ställ dig rakryggad och deklarera för din hjärna (och kanske din träningskompis) att det helt enkelt inte blir någon träning.

Mer allvarligt är nog ändå att Trafikverket verkar fungera på samma sätt. Turerna kring det avbrutna spårbytet mellan Boden och Bastuträsk är så många att min hjärna ligger i lä när det gäller att hitta på ursäkter. Läget på spåret är akut. För lite drygt ett år sedan reagerade Trafikverket. Hastigheten sänktes eftersom spårets inte klarade normala farter. Spårbytet tidigarelas och forcerades på sträckan. Redan första sommaren byttes några mil räls ut. Ett halvår senare var tydligen pengarna slut och spårbytet avbröts. Inte för att spåret plötsligt blivit bättre. Utan för att pengarna skulle gå till storstäderna. Nu har regeringen tillfört mer pengar men det är högst oklart om spårbytet är på gång. Som sagt, det går alltid att hitta på ursäkter.

Den känsla som uppmärksammades väl i samband med Skatteverkets plan att lägga ner kontoret i Lycksele och SVTs #ettsverige är svår att skaka av sig när du följer järnvägsfrågor i Sverige. När min hjärna hittar ursäkter för att inte träna verkar Trafikverket mfl hitta ursäkter för att inte satsa på järnväg i norra Sverige.

Som tur är finns träningskompisen och den mer rationella delen av hjärnan. De som påminner om fördelarna och får oss att fatta de smarta besluten och inte lyssna på impulser från ursäkt-delen av knoppen. För utlokalisering av statliga jobb, järnvägsunderhåll och nya infrastruktursatsningar i norra Sverige, ja i hela landet, handlar inte bara om rättvise-aspekten. Klart att staten ska, oavsett avstånd, behandla alla delar rättvist och fördela det den hämtar in från oss alla så jämt och smart som möjligt. Men det är inte det enda argumentet. Spåret som är i så dåligt skick att det inte går att köra tåg i normal hastighet mellan Boden och Bastuträsk är ett enkelspår hårt belastat och nödvändigt för några av våra största industrier. Här transporteras stål till ett Eiffeltorn, varje dag. Hela Europa är beroende av norra Sveriges råvaror. Hur kan vi inte prioritera att underhålla det spåret? Det handlar inte bara om jobb i Luleå. 55 miljarder i norr vidareförädlas till 500 miljarder i södra Sverige. Det handlar främst om de jobben.

Detsamma gäller nyinvesteringar som Norrbotniabanan och dubbelspår Gävle till Sundsvall. Det är inte för att norra Sverige ska få ett köttben så vi håller oss lugna. Det handlar om smarta och nödvändiga satsningar för att Sverige ska växa sig ännu starkare och kunna bidra till EU och övriga världens utveckling genom råvaror och smarta innovationer och idéer. Satsningarna här är i flera fall mer samhällsekonomiskt lönsamma än andra som genomförts eller planeras i södra Sverige. Och då har vi mest pratat om godstrafiken behov.

Vi får nog fortsätta att vara den smartare träningskompisen som påminner oss, Trafikverk och regeringar om fördelarna och framförallt ibland skriker: ”Just do it!”

Joakim Berglund

Projektledare som önskar att han var en träningsfreak
Intresseföreningen Norrtåg

Järnvägsforum Norr

Järnvägsforum Norr